Vi behøver ikke gå over åen for at løse brand-problematikkerne
Brand er vel nok den største udfordring, når det kommer til bæredygtigt og biogent byggeri. Sådan lød det fra flere af deltagerne ved denne uges workshop om brandproblematikker, som blev afholdt på Arkitektskolen Aarhus. Men brandrådgivernes ”grand old man” ser konstruktivt på mulighederne.
Omkring 50 bygherrer, rådgivere og eksperter deltog i denne uges workshop om brandproblematikker og løsninger, som Boligbyggeri fra 4 til 1 Planet havde sat på agendaen for at afhjælpe nogle af de udfordringer, som branchen står overfor.
”Vi ved, at brand er en af de allerstørste udfordringer, når det kommer til biogene materialer” sagde Michael Rasmussen, projektchef på vegne af VILLUM Fonden. ”Vores bygherrer og husbyggere har brug for at rydde nogle sten af vejen, samtidig med at de holder et vist tempo i projekterne. Vi prøver vi at hjælpe dem med viden, erfaringsudveksling og dialog med kompetente eksperter og med hinanden for at nå så langt som muligt.”
Jens Bonnesen, projektleder hos Arkitema, pointerede vigtigheden af at løse netop denne problematik:
”Brand står allerøverst på vores dagsorden over udfordringer, der skal løses. Vi er jo superambitiøse med at få klimaaftrykket i bund. Men hvis ikke vi løser de brandmæssige problematikker, der opstår i den forbindelse, så kan vores boliger jo ikke godkendes til beboelse. Og så er vi ingen vegne nået,” sagde Jens Bonnesen.
Brandskemaer hjælper dig på vej
Til stede var nogle af landets fremmeste eksperter inden for feltet. Helle Bugge, brandrådgiver hos Artelia, har stået i spidsen for udviklingen af en række brandskemaer, der skal gøre det nemmere at arbejde med materialer, der kan reducere klimaaftrykket.
”Jeg tror, at folk oplever det som kompliceret at forholde sig til brand og biobaserede isoleringsmaterialer, så derfor har vi lavet de her brandskemaer, hvor folk kan slå op og blive inspireret. De er delt op, så man har BK2-skemaer, der rummer de præaccepterede regler, mens BK4-skemaerne rummer alle de ting, vi vurderer kan dokumenteres,” sagde Helle Bugge.
Tænk før du tester
Eftermiddagen var dedikeret til deep-dives inden for brandtest og dokumentation og hele fem eksperter fra Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut, var på scenen. Fra Robert Fikic, DBI, lød det:
”Man skal give sig tid til brand. Hav så godt styr på dit design som muligt, når du går til brand-test. Der er mange design-beslutninger, man kan lave, før man sætter ild til det. Hvis du tester på en upræcis mock-up, så risikerer det at koste dig både tid og penge,” sagde han.
Og Janne Frederiksen, DBI, supplerede:
”Det kan godt blive lidt krøllet og lidt sent i processen med brandtest og dokumentation. Gå derfor i gang tidligt. Involver din brandrådgiver, gennemgå de ønskede løsninger - og få lavet et forsøgsdesign, hvis brandtest er nødvendige. Afklar hvilke test det giver mening at lave for at understøtte netop jeres brandtekniske problemstilling. Afhængig af fravigelsen kan det være nødvendigt med flere eller tilpassede tests.”
Sværere er det heller ikke
Fra salen bidrog mangeårig brandrådgiver, nuværende chefspecialist hos Rambøll, Anders Bach Vestergaard med et pragmatisk indspark:
"Man kan bygge meget med en god brandstrategi og en pragmatisk tilgang til tingene. Jeg har i mine tyve år som brandrådgiver bygget meget biogent - og meget kan lade sig gøre med en praktisk tilgang til tingene. Vi skal passe på, at vi ikke gør det sværere end det er. Der er mange producenter, der har dokumentation på det her. Det er bare om at gå i gang. " sagde han.
Projektchef Stig Hessellund
Realdania
30996005
she@realdania.dk
Projektchef Michael K. Rasmussen
På vegne af VILLUM FONDEN
20232885
michael@purposeatheart.com